Arriving @ the East Coast - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Anneke Velde - WaarBenJij.nu Arriving @ the East Coast - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Anneke Velde - WaarBenJij.nu

Arriving @ the East Coast

Door: Anneke van der Velde

Blijf op de hoogte en volg Anneke

01 Januari 2016 | Australië, Byron Bay

Voordat ik mijn reisverslag begin wil ik jullie allemaal een heel gelukkig nieuwjaar wensen. Het voelt raar om niet bij jullie te zijn en jullie persoonlijk een gelukkig 2016 te kunnen wensen, daarom maar via deze weg! 

Goed, Arriving at the East Coast dus..! Mijn laatste verslag kwam van de luchthaven van Hobart – Tasmanië, waar ik een flinke vertraging had met mijn vlucht. Gelukkig is alles goed gekomen en kwam ik ’s avonds, na een lange dag reizen, in Byron Bay aan. Ik had al veel goede verhalen gehoord over dit stadje en meteen als we Byron binnen rijden is het een drukte van belang. Veel winkeltjes, cafeetjes en mensen op straat. Gezelligheid! Byron Bay staat bekend om z’n relaxte, hippie-achtige sfeer en dat is meteen te zien: veel mensen met lange haren, tattoo’s en uitgedost in hippie-achtige outfits.
Ik word naar mijn hostel gebracht en daar schrik ik helaas even… Ik blijk in een één-of-ander partyhostel voor jongeren te zitten! Ai! Alleen maar aangeschoten, half aangeklede kids van tegen de twintig. Hmm, het duurt even voordat ik mijn draai heb gevonden!
Omdat ik moe ben van de lange reis ga ik meteen slapen. De volgende dag wil ik met iets tofs beginnen: het plannen van mijn reis naar het noorden van Queensland. Ik moet mijn route nog bepalen en kiezen wat ik de komende weken allemaal wil gaan doen. Er is keuze te over! Bij een klein reisbureautje word ik vriendelijk geholpen en leggen we de hele verdere route vast. De komende weken ga ik o.a. kayakken in Noosa Everglades, 2 dagen campen op Fraser Island, 3 dagen zeilen bij de Whitsundays, koala’s spotten op Magnetic Island, watervallen bezoeken, 3 dagen het regenwoud in, duiken (!!) bij het Great Barrier Reef en ik sluit mijn reis af met 3 dagen in the Outback. Wauw! Zelf vind ik mijn route heel gaaf en ik kan niet wachten om alles werkelijk te gaan beleven! Maar eerst… zit ik 4 dagen in Byron Bay om lekker te relaxen en Oud & Nieuw te vieren!

Mijn tweede dag in Byron besluit ik te gaan wandelen. Naast het stadje ligt een prachtig groene kaap met helemaal aan het einde een vuurtoren. Er blijkt een trail naar de vuurtoren te gaan, een tochtje van zo’n 7 km. Met wederom het zonnetje op mijn bol wandel ik langs strandjes, parkjes en veel groen naar boven. Ik moet veel trappen op en mijn knie houdt zich prima! Onderweg kom ik langs een uitzichtpunt waar je een prachtig uitzicht hebt op de zee, baaitjes en kliffen. Ik blijk me daar op het meest oostelijke puntje van Australië te bevinden, toch leuk! Ik klauter verder naar boven en word daar beloond met nogmaals een prachtig uitzicht en een heerlijk zeewindje. Op weg terug naar Byron pauzeer ik lekker lang aan het strand, gewoon omdat het kan!

En dan is het alweer donderdag: Oudejaarsdag! Er wordt hier in Byron van alles georganiseerd en de hele dag is iedereen dan ook druk in de weer. Ik besluit lekker door het stadje te gaan struinen, winkelen en naar het park te gaan. Het is een heerlijke laatste dag van het jaar. Inmiddels heeft zich in mijn hostel nog een Nederlands meisje van mijn leeftijd gemeld en we hebben eerder al besloten vanavond samen op pad te gaan. Er is een soort straatfestival georganiseerd met overal muziek, straattheater, kraampjes, eetstalletjes, etc. Erg leuk! Wat zeker is is dat ik nooit meer Oud & Nieuw zal vieren met zo’n gemêleerd gezelschap als hier: surfdudes, hippies, zwervers, aboriginals, oma’s in rolstoel compleet met tooi op hun hoofd, mensen uit alle windstreken. Iedereen feest, praat en danst met elkaar. We struinen de hele avond rond en tegen 12 uur lopen we, net als de rest, naar het strand. We tellen af… Three, Two, One… HAPPY NEWYEAR!!!! Heel bizar, om dit op deze manier mee te maken. Ergens mis ik de oliebollen, het vuurwerk en mijn familie en vrienden om mij heen, maar ik weet of zeker: dit Oud & Nieuw vergeet ik nooit meer!

Nieuwjaarsdag… Hoe kan ik mijn jaar beter beginnen dan naar het prachtige verlaten strand te lopen, dat ik vanaf de vuurtoren al had gezien? Zo gezegd, zo gedaan: ik trek m’n Nike’s aan en wandel naar Tallow Beach, een kilometers lang wit strand waar, op een paar andere wandelaars na, niemand te bekennen is. Ik geniet van het prachtige uitzicht, de zee, de wind en de zon… Heerlijk! Het is nu in de namiddag en zo meteen ga ik mijn backpack inpakken. Morgen is het tijd om weer verder te reizen. Het was heerlijk om in Byron Bay te zijn, maar ik heb zin om aan de rest van mijn avontuur te gaan beginnen. Wie weet waar mijn volgende verslag vandaan komt..? Tot snel allemaal!!

Liefs, Ann

• 01 Januari 2016 - 13:25

Tante Anke:

Dat zal wel een heel apart gevoel zijn Anneke,2016 in zo,n andere omgeving mee te maken, hopelijk wordt dit jaar een fantastisch jaar voor jou! Het begin is in iedergeval al heel fijn en wat het jaar als je terug bent allemaal nog voor jou in petto heeft, het ziet
    zoals het nu lijkt hoopvol uit, geniet van de tijd daar en neem alle mooie dingen die je ziet mee, zodat we als je weer hier zal zijn ook kunnen genieten van dit avontuur!
    Hiele dikke kroep en tût fan my

• 01 Januari 2016 - 18:49

Nathan:

Hoi lief!
    Wat heb jij al veel gezien en meegemaakt in die 2,5 week! Leuk om je verhaal weer te lezen.....zo kan ik het ook een beetje meemaken...op hele grote afstand...:-)
    Het is januari! Dat betekent dat ik je deze maand al ga opzoeken, zien, vasthouden!! Onwijs veel zin in....:-))
    Maar eerst ga jij nog fantastische dingen doen in Australie, daar ben ik best wel wat jaloers op....ga er lekker van genieten Ann! Goede reis straks...(nu slaap je nog, denk ik) en dikke kus voor jou...!!

Love,
    Nathan

• 01 Januari 2016 - 21:09

Heit:

Leave Ann

Hiel bysunder,
    âld en nij yn “down under”.
    Gjin geur fan krûd en carbit,
    mar in strânfeest oan see,
    mei dûns en swit.
    De oliebollen binne nep,
    it is in foto fan thús op whatsapp.
    Fjoerwurk mei har lûd,
    binne ek via internet dy tastjoerd.
    Dêr moast it dit jier mei dwaan
    mear kinne we dy net fan’t feest mei jaan.
    Mar wat mear is, fier boppe al it oare komt te stean,
    is de reis mei “Folle lok en Seine” fieder te gean.
    In tradysjonele winsk dy komt út ús hert
    en hooplik dyn fiedere reis,
    yn in hiel waarm ljocht set.

In dikke tút fan heit

• 02 Januari 2016 - 13:24

Ingrid Van De Pas:

Hoi An,

Gelukkig Nieuw Jaar en mooi reisverslag weer! Wat zul je al een foto's hebben ;-) Prachtig hoor. Hier weer echt Hollands weertje op 2 januari 2016. Wij staan bijna op het punt naar Zuid Afrika te gaan. Na de feestdagen weer een feestje voor de boeg... Leuk voor je dat Nathan al bijna komt.

Groetjes en kus,
    Ingrid

• 04 Januari 2016 - 09:38

Bart:

Ha die An!!!

Wat een vette reis zeg, mooi om te lezen...
    Geweldig avontuur, lekker doorgaan met alles er uit halen!!!

Groetjes!

Bart vPP

• 06 Januari 2016 - 17:30

Age En Sjoukje:

Leave Anneke Wy genietsje ek fan dyn moaie reisverslagen, wat prachtich datst safolle belibbest yn san oare wûndere moaie wrâld en wat in gelok dat dyn knibbel ek wer better wurden is. Wy sitte yn dizze dagen mei in dikke yzellaag op de strjitte, de bern binne rûnom oan it reedriden op de wei. It is ek wer hiel bisûnder, wat in ferskil mei de waarme dagen dy sto meimakkest. Wij hoopje en winskje dy in geweldich ferfolch fan dit avontoer, en we hoopje der fan mei te genietsjen.
    Mei groetnis en leafs fan ome Age en tante Sjoukje.

• 06 Januari 2016 - 20:07

Karin "mindfull":

Dag Anneke!

De allerbeste wensen voor jou daar aan de andere kant van de wereld!
    Wat schrijft je mooi zeg, ik zie het helemaal voor me en volgens mij.....
    Zit jij lekker dik te genieten van alle nieuwe indrukken. Ik vind het heel erg knap dat je dit doet!!

Liefs

Karin.