A Tassie X-Mas - Reisverslag uit Hobart, Australië van Anneke Velde - WaarBenJij.nu A Tassie X-Mas - Reisverslag uit Hobart, Australië van Anneke Velde - WaarBenJij.nu

A Tassie X-Mas

Door: Anneke van der Velde

Blijf op de hoogte en volg Anneke

28 December 2015 | Australië, Hobart

‘Tassie’, zo noemen ze het hier liefkozend... Sinds afgelopen woensdag ben ik op Tasmanië, het eiland ten zuidwesten van het Australische vasteland. Bekend van Abel Tasman (Nederlandse ontdekkingsreiziger afkomstig uit, jawel.., Lutjegast!), the Tasmanian Devil en z’n mooie natuur. Meteen bij aankomst valt me op hoe groen en heuvelachtig het hier is. Ik verblijf in het stadje Hobart, de grootste stad van het eiland, maar eigenlijk is alles heel overzichtelijk en vooral gemoedelijk. De eerste nacht slaap ik goed, dus donderdag kan ik meteen het eiland gaan verkennen!

Vlakbij Hobart bevindt zich Mount Wellington (ook wel Kunanyi, op z’n Aboriginals), een bergtop die zo’n 1300 meter boven de stad uit torent. Vanaf de Tourist Office pak ik de shuttlebus omhoog en zo’n 45 minuten later sta ik bovenop de berg te genieten van een prachtig uitzicht. Het is helder weer en het zicht is goed. Wauw!! Er gaat een wandelpad naar beneden en ik moet de neiging onderdrukken om de hike van zo’n 2,5 uur aan te gaan. Al gaat het met mijn knie langzaam aan beter, het lijkt me nog niet verstandig! Ik pak de bus terug en zit de rest van de middag in de tuin van het hostel.

En dan is het vrijdag 25 december: eerste kerstdag!! Als ik op sta hebben de eigenaren van het hostel een surprise-kerstontbijt verzorgd! Croissantjes, Christmas Crackers, etc. Ik ontbijt in de tuin en maak plannen met een kamergenootje. Omdat het vandaag prachtig weer is (36 graden maar liefst) en toch alles gesloten is, besluiten we naar het strand te gaan. Kerst op z’n Ozzie! Heerlijk en vreemd tegelijk, om met kerst in de zee te duiken, terwijl mijn familie en vrienden thuis aan het kerstdiner zitten. Kerst dringt bij mij dan ook niet echt door… ’s Avonds koken we wel wat uitgebreider dan anders, maar toch… het gevoel blijft een beetje bijzonder.

Gelukkig is het hier in Australië maar één dag kerst, dus op zaterdag kan er weer van alles ondernomen worden. ’s Ochtends breng ik een bezoekje aan de Salamanca Market, een plaatselijk foodfestival. Leuk om te zien wat ze hier op Tasmanië allemaal verbouwen en eten! Rond de middag wordt ik opgepikt voor een tour naar Bonorong Sanctuary, een opvangcentrum voor Australisch Wildlife. Na een klein uurtje rijden arriveren we bij een klein park waar vrijwilligers allerlei dieren opvangen: kangaroo’s, heeeel veel kangeroo’s, walibi’s, walaroo’s (mini kangaroo’s), tasmanian devils, koala’s, etc. De dieren zijn allemaal gewond (geweest) of gevonden en krijgen hier nu de verzorging die ze nodig hebben. We mogen vrij tussen de dieren rond lopen en mogen zelfs de kangaroo’s wat eten geven. Wat een toffe eerste ontmoeting!! Ik vind het bijna jammer als we weer weg moeten, dit is natuurlijk echt een plek voor mij. We stoppen nog in het stadje Richmond, maar dat vind ik weinig interessant. Gelukkig was mijn dag al geslaagd door het bezoekje aan Bonorong!

Ik heb de smaak te pakken en boek ook voor de volgende (en meteen laatste dag op Tasmanië) een tour. Dit keer gaan we naar de oostkust, waar zich een paar mooie nationale parken bevinden. Onderweg stoppen we al bij een paar mooie stranden en baaien en vanuit de bus zien we het landschap steeds groener worden. We passeren veel wijngaarden, cherryfarms, zien hier en daar wat dieren en rijden door slaperige dorpjes. Uiteindelijk arriveren we in Freycinet National Park, een dicht bebost schiereiland met prachtige stranden rondom. We kiezen ervoor om te gaan hiken naar het uitzichtpunt bij Wineglass Bay. De wandeling is maar kort (1-1,5 uur) en ik kan terug lopen als mijn knie het laat afweten… Gelukkig gaat het goed en kan ik mee naar boven, waar we worden beloond met een prachtig uitzicht over groene wouden en een prachtige baai. Blauwe zee, witte stranden.. als op een plaatje! Heel gaaf! Bovendien geniet ik van het hiken, wat ik altijd zo fijn vind om te doen! Ik hoop dat ik snel volledig hersteld ben en tijdens deze reis nog veel mooie wandelingen kan maken! Na Wineglass Bay maken we stops bij nog een aantal mooie plekken en dan is het tijd om terug te gaan naar Hobart. Ik ben pas rond 19 uur terug in mijn hotel en ga moe maar voldaan slapen. Tasmanië was supermooi!

Inmiddels zit ik al even te wachten op het vliegveld. Mijn vlucht naar Brisbane heeft vertraging… Niet fijn, want ik moet aldaar nog mijn busreis naar Byron Bay zien te regelen en had daar vandaag nog graag willen aankomen. Met een vertraging van ruim een uur (tot nu toe) is het maar afwachten of dat lukt. Hoe dan ook, mijn volgende reisverslag verschijnt vanaf de oostkust van Australië. Tot snel allemaal!

Liefs, Ann

• 28 December 2015 - 16:30

Nathan:

Leuk om je verhalen weer te lezen lief...:-)
    Wat een bijzondere kerst heb jij dit jaar gehad zeg! Ben benieuwd naar je foto's, mooi dat het beter gaat met je 'knibbel'.

En dan straks O&N in Oost-Australië....waarschijnlijk in zomers jurkje ergens buiten? Hier in NL slaan wij de winter gewoon over...het is nu een soort voorjaar met zon enzo...:-)
    Blijf lekker genieten daar Ann! Tot snel, love!

Nathan

• 28 December 2015 - 17:17

Tante Anke:

Hoi Anneke.

Wat heb je nu al veel gezien lees ik, ook fijn dat je het zo naar je zin hebt, en dat het met je knie weer wat beter gaat,

Een andere kerst dan dat wij hier hebben, ook al zijn de temperaturen hier bijna lenteachtig, ik wens je nog heel veel mooie uitzichten en wandelingen toe, en dat we gauw weer iets van jou gaan horen dikke kroep tante anke

• 28 December 2015 - 19:14

Ingrid Van De Pas:

Wauw, en straks ga je gewoon schrijfster worden. Je verhalen lezen mooi! A star is born XXXXXX

• 28 December 2015 - 19:31

Jeroen De Wit:

Hey Anneke, er schijnt op Tassie de mooiste wandelroute te zijn. Ik keek gisteren nog een programma over Tasmanie, het ging over de uitgestorven Tasmaanse tijger. Ongelofelijk dat je daar nu bent. Wat is het daar ruig en mooi! Geniet er veel van, groet Jeroen.

• 28 December 2015 - 20:42

Een hartelijke groet vanuit
    Drachten.

• 28 December 2015 - 22:44

Anna:

Leuk om te lezen Anneke! Ik zit in kalgoorlie, bij de goudmijn.
    Geniet!