From Byron Bay to Airlie Beach - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Anneke Velde - WaarBenJij.nu From Byron Bay to Airlie Beach - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Anneke Velde - WaarBenJij.nu

From Byron Bay to Airlie Beach

Door: Anneke van der Velde

Blijf op de hoogte en volg Anneke

09 Januari 2016 | Australië, Airlie Beach

Hoog tijd om weer iets te schrjiven… Sinds de vorige keer heb ik alweer honderden kilometers afgelegd en veel beleefd! Ik ga jullie weer bij praten!

Na mijn laatste reisverslag heb ik Byron Bay verlaten en ben ik door gereisd naar het iets noordelijker gelegen Noosa. Onderweg passeren we de stad Brisbane en we een maken daar een tussenstop. Ik mag een paar uurtjes rond struinen en kies ervoor naar de Botanical Gardens te gaan… Heerlijk in het gras zitten, kopje cappuccino erbij, mensen kijken en genieten van alles om me heen… De uurtjes vliegen voorbij! In de namiddag stap ik weer in de bus en ’s avonds arriveer ik in Noosa. Het komt meteen leuk op me over en ook het hostel blijkt een fijne plek te zijn. Een goed begin!

De volgende dag sta ik vroeg op, want ik heb voor vandaag een tour geboekt naar de Noosa Everglades. De Noosa Everglades is een prachtig natuurgebied, waar je alleen met een bootje kunt komen. Dus.. de boot in en op naar het nationaal park! Het is prachtig weer en ik geniet volop van alles wat we onderweg zien: de huisjes aan het water, vogels, bomen en planten. Alles is zo anders dan thuis dat het eigenlijk niet te beschrijven valt. Rond lunchtijd komen we in de Everglades aan. Wat het bijzondere is aan dit gebied, is dat het water door de vele Tea Trees praktisch zwart is. Het spiegelt daardoor enorm en als je een foto maakt en op de kop houdt, zie eigenlijk niet wat nou boven of onder was. Een prachtig gezicht! Bij een open terrein meren we aan en wordt er een echte Ozzie ‘barbie’ voor ons gemaakt. Erg leuk om te zien hoe dat barbecueën hier bij de cultuur hoort. In de meeste nationale parken, bij picknickplekken en het strand zie je naast bankjes en een toilet ook een barbecue staan. Je neemt zelf je kolen en eten mee en gaat daar lekker met familie of vrienden zitten barbecueën, superleuk! Anyway, na onze lunch te hebben opgepeuzeld is het tijd voor wat actie: we gaan kayakken! Met twee of drie man/vrouw stappen we de bootjes in en peddelen in zo’n twee uur terug naar het begin van de Everglades. Wat een heerlijk tochtje! Als we weer in de boot terug naar Noosa zitten hebben we geluk: we spotten wilde kangoeroes! Leuk!! Daarmee is het dagje op het water helemaal geslaagd!

Mijn tweede dag in Noosa begint weer met veel zon! Ik besluit de bus naar het centrum te pakken en daar eerst wat rond te struinen. Het centrum van Noosa is heel erg leuk en gezellig: ik besluit dat het ’t beste te beschrijven is als Bergen meets Ibiza :) Hip, veel leuke barretjes en eettentjes en het is vooral de rijkere klasse die hier rond scharrelt. Toch, en dat maakt deze plek zo leuk, is iedereen heel laid back. Ik zie een papa voorbij rijden op z’n skateboard met zijn zoontje er vlak achter aan, een nette, wat oudere dame loopt me voorbij, maar wel met een surfboard onder d’r arm… Zo leuk! Als ik ben uit gekeken besluit ik verder te lopen naar Noosa National Park. Vanuit het dorpje loop je over een flonderpad zó het regenwoud in. Er zijn verschillende tracks en ik besluit eerst de route langs de kust te lopen en vervolgens het pad door het regenwoud te nemen, terug naar mijn hostel. Bij het touristenbureau vraag ik nog ff waar en wanneer er voor het laatst koala’s zijn gespot… Ze leggen het uit, maar zeggen er bij dat de kans klein is ze te zien. Vandaag zijn er nog geen koala’s gezien… De wandeling is prachtig: aan de ene kant de prachtige baai van Noosa met wit strand en helder blauw water, aan de andere kant het regenwoud. Ik snuif de lucht hier eens goed op: het lijkt op een combinatie van dennengeur met eucalyptus, heerlijk! In het regenwoud zie ik bomen die ik nooit eerder heb gezien, hoor ik vogels die ik nooit eerder hoorde en zie ik dieren die ik niet ken. En dan.. zit daar een koala! Enorme geluksvogel die ik ben…  Heel tof om deze grappige beestjes dan echt in het wild te zien! Verderop bereik ik een uitzichtpunt, loopt mijn route via een naaktstrand (oeps, ff doorlopen! :D) en dan via een groen woud weer terug naar mijn hostel. Ik kan niet anders dan de dag weer als een topdag bestempelen!

En dan.. is het over met het geluk: als ik de volgende dag op sta komt de regen met bakken uit de lucht. De lucht is grauw en het ziet ernaar uit dat het voorlopig niet meer gaat stoppen met regenen. Ik besluit er een praktisch dagje van te maken: online wat zaken regelen, boodschappen doen, langs een reisbureautje, etc. In de namiddag heb ik de bus gepakt om verder de reizen naar mijn volgende bestemming: Rainbow Beach! Ik kom er ’s avonds aan en duik vroeg mijn bed in: er komen twee volle dagen aan!

Woensdagmorgen sta ik vroeg op, want.. ik ga weer wat leuks doen! Dit keer ga ik twee dagen een tour maken naar Fraser Island, de grootste zandplaat ter wereld. Ik weet niet precies wat ik moet verwachten, maar van andere backpackers heb ik alleen maar goede verhalen gehoord. Ik word opgehaald door een enorme 4x4 bus, een soort monstertruck! We steken al snel het water over en dan zijn we op Fraser Island! Op Fraser zijn geen wegen, staan geen huizen en is er alleen maar natuur. Over het strand en hobbelige zandpaden bereiken we onze verschillende bestemmingen: Lake McKenzie (een prachtig, helder blauw meer midden in het regenwoud), Central Station (waar we een hike langs een rivier maken) en Lake Wabby (waar we ook naartoe hiken en vervolgens mogen zwemmen). Het eiland is prachtig! Zo groen en ongerept! Ook de stranden en de zee zijn prachtig, al wil je het zwemmen hier wel laten. Er worden hier geregeld haaien gezien: tigersharks, hammerheads en af en toe de great white shark. Ik plons aan het einde van de dag wel ff het zwembad in!

Ook donderdag verblijf ik nog de hele dag op Fraser Island. Wederom rijden we van highlight naar highlight, over het enorme Seventy Five Mile Beach. We zien het Maheno shipwreck (een schip dat al jaren op het strand ligt), Champagne Pools (kleine zwembadjes tussen de rotsblokken, waar het zeewater in spat) , Ely’s Creek (een riviertje met ijskoud water waar je je met de stroom kan laten mee drijven). Toch is voor mij het mooiste van de dag weer het spotten van wildlife: we zien veel dingo’s (een soort wilde honden), dolfijnen en vanaf een uitzichtpunt zien we bullsharks, tigersharks, stingrays en schildpadden in het water zwemmen. Wat een waanzinnig gezicht!! Mijn tour naar Fraser was geweldig!!

Als ik ’s avonds terug kom in Rainbow Beach sneak ik snel het hostel in om te douchen en daarna pak ik de nachtbus naar Airlie Beach. Het is een onwijs lange rit: 14,5 uur rijden, iets meer dan 1000 km. Gelukkig valt de reis enorm mee en slaap ik veel. Sinds gisteren ben ik dus in Airlie Beach en het hier waarzinnig mooi! Een mooi stadje met een prachtige haven, veel palmbomen en er vliegen hier vogeltjes die op een agapornis lijken! Over een paar uurtjes loop ik naar de haven om aan mijn tocht naar de Whitsunday Islands te gaan beginnen. Hoe dat is gegaan vertel ik jullie de volgende keer!

Tot snel!! Liefs, Ann

• 09 Januari 2016 - 04:13

Olaf Klijsen:

Hi Anneke,

Wat een fantastische verhalen, grappig om jouw verhalen te lezen en mijn ervaring te herinneren. Blijkbaar is er nog niet zoveel veranderd in 15 jaar. Geniet van de volgende stop, Whitesunday Islands is echt super gaaf! Een herinnering die nooit meer verdwijnt. Groet uit Nederland! Olaf

• 09 Januari 2016 - 08:25

Heit:

Ann

Safier fuort en dochs sa tichtby
    As ik dyn reisfeslachen lês, is it krekt as sit ik tsjinoer dy.
    Ik sloch de grutte smile en alle oare gesichts útdrukkingen mei it nediche hannen en fuottenwurk dy it ferhaal in extra dimensie jouwe.
    Bliid te hearren dat is sa goed giet en da’st mei de koala’s, kangoeroe ‘s en frjemde fugels, dy sels faak de grutste geloksfugel fielst.

Dikke tút

• 09 Januari 2016 - 09:16

Berinda:

Wat een mooie belevenissen maak je mee an! Je reis tot nu toe klinkt al fantastisch! Een droom die uit komt!
    Enjoy! X

• 09 Januari 2016 - 10:48

Tante Sappie:

Geweldig Anneke, zo je reis mee te beleven. Ik geniet er heel veel van en zie
    al uit naar je volgende verslag. Geniet ervan!!!

• 09 Januari 2016 - 11:52

Linda:

Heerlijk An! Echt tof van die koala :-) Lekker verder genieten!! Xx

• 09 Januari 2016 - 12:35

Siety:

Us leave Ann.

Wat is it geweldig dyn prachtige ferhalen te lesen.
    Te fielen dast dyn dream oan it wier meitsjen bist.
    Dit avontoer wer ast sa lang fan dreamt hast.
    In dyn ferhalen nimst my mei, soch ik dy rinnen en genietsjen!!
    Fan de prachtige natoer,fan de oare libbensstijl fan minsken,de
    see de wyn en natuurlyk de bisten.
    En dat alles mei de us sa bekende big smile!!
    Leave Ann ik bin ontzettend trots op dy, op dast dit avontoer
    troch set hast en op it prachtige famke dast do bist!!

Dikke kroep en 1000 tutten fan dyn mem.

• 09 Januari 2016 - 21:30

Nathan:

Wauw, wat een reis ben jij aan het maken!! Ik word er heel blij van om te lezen dat je daar zo onwijs aan het genieten bent...:-)

Je bent een onvergetelijk avontuur aan het beleven....en eigenlijk pas net begonnen aan je reis. Blijf je heerlijk verbazen daar Ann!! Ik denk aan je, mooie wereldreiziger!

Liefs, Nathan

• 09 Januari 2016 - 21:49

Hilde :

Wow An! Prachtig! Ik slùt my oan by de moaie wurden fan dyn mem :)

• 12 Januari 2016 - 18:07

Merel:

Wauw, klinkt als een paradijsje zo idyllisch.. Lekker genieten skat ❤️