Tropische stranden, koala’s& de Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Anneke Velde - WaarBenJij.nu Tropische stranden, koala’s& de Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Anneke Velde - WaarBenJij.nu

Tropische stranden, koala’s& de Great Barrier Reef

Door: Anneke van der Velde

Blijf op de hoogte en volg Anneke

18 Januari 2016 | Australië, Cairns


Lieve mensen thuis, het is weer tijd voor een update! Ik heb het hier in het prachtige Australië nog steeds erg naar mijn zin. En wat heb ik de laatste dagen weer prachtige plekken bezocht en gave dingen beleefd!

In mijn laatste reisverslag schreef ik al dat ik was aangekomen in het prachtige Airlie Beach. Airlie Beach is zelf een mooi plaatsje, maar de echte reden om dit stadje te bezoeken is de Whitsunday Islands. Airlie Beach is dé vertrekplaats voor deze prachtige eilandengroep. Goed, ook ik wilde natuurlijk graag de Whitsundays met eigen ogen zien. Ik had er al zoveel goede verhalen over gehoord! Zaterdag rond de middag werd ik in de haven verwacht. Er stond al een flinke groep mensen te wachten, tijd om kennis te maken met mijn tourgenootjes voor de komende drie dagen… Yep, we gaan maar liefst drie dagen varen tussen de eilanden, stops maken, snorkelen en overnachten op ons eigen privé-resort! Dit privé-resort werd zaterdag meteen onze eerste bestemming. Allemachtig, wat is het er mooi! Een prachtig hoofdgebouw en allemaal kleine bungalows, waarin wij slapen, gelegen aan het strand tussen de palmbomen. Natuurlijk ontbreekt ook het zwembad en de spa niet… Wat een plek! Als we een beetje zijn gesetteld staat het eten voor ons klaar, we worden verwend! En na het eten.. gaat het kampvuur aan. Vanaf deze afgelegen plek is het prachtig sterren kijken, ik heb nog nooit zo’n mooie sterrenhemel gezien!
De volgende dag gaan we al vroeg met de boot op pad. Gelukkig valt het met de golven enorm mee en voel ik me niet zeeziek (daar was ik toch een beetje bang voor… :|). We stoppen bij Blue Pearl Bay, waar we mogen snorkelen. Het water is blauw en helder en meteen als ik het water in spring zie ik de vissen voorbij schieten. Zebravisjes, Nemo’s, papegaaivissen, vissen in alle kleuren van de regenboog, kleine visjes, grote vissen, alsof je in een aquarium ligt! :) Na een uurtje springen we weer in de boot: op naar Whitehaven Beach. Whitehaven Beach schijnt voor velen het hoogtepunt te zijn van hun verblijf in de Whitsundays en ook voor mij is dat absoluut het geval! Strand zo wit dat je je ogen niet gelooft, en water zo blauw en helder… Zo heb ik het nog nooit gezien! We klauteren naar een look-out point waar het uitzicht bijna nog mooier is dan het strand zelf…. Wat een fantastische plek!! Aan het einde van de dag varen we terug naar ons comfortabele resort. Dan denk je dat er na zo’n dag niet veel bijzonders meer kan gebeuren, maar… er staat een felrode helikopter op het gras bij ons resort. Wie dat wil mag nog een vluchtje maken en de fantastische omgeving vanuit de lucht gaan bekijken. Dat laat ik me geen twee keer zeggen, dus hup.. de heli in en me nog eens verwonderen vanuit de lucht. Wat een prachtige dag!
Dan breekt alweer de laatste dag in de Whitsundays aan… Wederom stappen we in de boot, gaan we snorkelen (mooi koraal dit keer!), zien we schildpadden voorbij zwemmen en kijken we onze ogen uit naar alle prachtige eilanden die voorbij komen. ’s Middags zijn we weer terug in Airlie Beach en we kijken terug op drie fantastische dagen.

De volgende ochtend reis ik door naar mijn volgende bestemming: Magnetic Island. Het is zo’n vijf uurtjes reizen naar Townsville, waar ik de ferry pak naar mijn bestemming. Meteen als ik aan kom in mijn hostel voel ik me thuis. Wat een fijne plek, alweer! Er komen meteen mensen een praatje maken, onze kamers bevinden zich in kleine bungalows die midden in een tropische tuin staan en ’s avonds zien we zowaar wilde walibi’s en possums voorbij komen. Naast mijn hostel zit een opvangcentrum voor wildlife, waar ik de volgende dag een bezoekje ga brengen. Zo gezegd, zo gedaan: de volgende dag meld ik mij voor een rondleiding door het opvangcentrum. De dieren die hier opgevangen zijn zullen niet meer in het wild worden terug geplaatst en door hun (soms) jarenlange verblijf hier zijn ze erg aan mensen gewend geraakt. We kunnen heel dichtbij de dieren komen en sommige mogen we zelfs vasthouden. We zien koala’s, pythons, vele soorten reptielen, tropische vogels, krokodillen. Ann is weer in d’r element… :) De rest van de dag besluit ik met een medereiziger de bus rond het eiland te pakken. We bekijken strandjes, gaan ergens eten, luieren en genieten. Eigenlijk zou ik nog best een dagje langer op Magnetic Island willen blijven, maar ik heb de volgende dag de bus al geboekt naar Cairns. Het is weer tijd om verder te reizen!

Op donderdag kom ik in Cairns aan. Waar ik een grote, drukke stad had verwacht, tref ik een klein, rustig stadje aan. Wat kroegjes, winkeltjes en een grote lagune aan het strand… Dat is trouwens iets dat je hier veel aan treft. Omdat er in bepaalde periodes van het jaar vanwege kwallen/haaien/stingrays niet in de zee gezwommen mag worden, leggen ze een natuurlijk ogend zwembad aan vlak voor de zee… Zo ben je toch op het strand en in het water en tegelijk op een veilige plek. Het leuke is dat deze lagunes gratis toegankelijk zijn en dat het er een samen komen van allerlei mensen is: locals, toeristen, Aboriginals… Leuk! Mijn eerste dag in Cairns heb ik vanwege de hitte meteen maar bij de lagune door gebracht. Zaterdag is het tijd om weer wat van de omgeving te gaan zien. Ik maak een tour naar de ‘Tablelands & Waterfalls’. Het is een toffe dag met wat eerste stukken regenwoud, watervallen met een natuurlijke glijbaan waar we vanaf roetsjen en bij weer een andere waterval spelen we de reclame van Herbal Essences na (deze is hier namelijk daadwerkelijk opgenomen!). Het is een lange, maar mooie dag en ik kan zeggen: ik ben weer in een prachtige streek van Australië beland!

Zondag wil ik eigenlijk wel iets gaan ondernemen, maar de warmte vraagt wederom om een dagje naar de lagune. Daar geef ik me graag aan over en ik relax een dagje en doe wat praktische dingen (wasjes, boodschappen, etc.)

En dan.. is het maandag… De dag dat ik een trip naar het Great Barrier Reef heb geboekt. Hier in Cairns zit je vlak tegen het grootste rif ter wereld aan en een uitstapje er naartoe mag je eigenlijk niet missen. Dat betekent wel dat je een hele dag op een boot verblijft en ik maak me met mijn zeeziekte toch wat zorgen… Gelukkig lijkt de zee rustig en in een ruim uur varen we van Cairns naar een plek midden in het rif. En dan komt het tweede ding van vandaag waar ik toch wat nerveus voor ben… Ik heb aangegeven een duik te willen doen! Oh ow… Heel even vraag ik me af waarom ik dit in vredesnaam heb geboekt! De eerste mensen duiken het water in en ik krijg een uitgebreide instructie over duiken, mijn uitrusting en de symbolen die je in het water gebruikt. Mijn uiterst relaxte instructeur verzekert me nogmaals dat ik me geen zorgen hoef te maken en dan gaan we! Eerst een klein stukje onder water, dan verder, verder, verder… We komen heel dicht bij het koraal, wat er hier fantastisch uit ziet. Als je de wereld onder water nog nooit bekeken hebt, zul je je verbazen over de hele andere wereld die zich hier bevindt… Koraal is zo mooi om te zien: de kleuren, de vormen en alles wat in een zelfde tempo heel rustig heen en weer beweegt. Natuurlijk zien we naast koraal ook vissen, wederom in allerlei soorten en maten. Heel gaaf! De eerste minuten van mijn duik merk ik dat ik nog wat onrustig ben, maar al snel gaat dat over. Eigenlijk is het onder water heel rustig. Als we na een half uurtje weer boven komen ben ik blij en trots dat ik ben gegaan. Deze kan ik weer van mijn lijstje af vinken! Na nog wat snorkelsessies keren we voldaan weer terug naar Cairns.

Het is nu avond en ik heb net mijn tas ingepakt. Morgenochtend vertrek ik voor alweer een nieuwe belevenis: ik ga drie dagen het regenwoud in… Daarover én over de Outback (waar ik vrijdag naartoe vlieg) vertel ik jullie de volgende keer.

Van een aantal van jullie heb ik de vraag gekregen wat foto’s aan mijn reisverslagen toe te voegen. Tof dat jullie niet alleen willen mee lezen, maar ook mee kijken! Helaas is mijn netwerk hier vaak te langzaam om foto’s te uploaden of werkt de website niet mee… Ik blijf proberen foto’s toe te voegen, wellicht lukt dat binnenkort!

Heel veel liefs uit Oz!

Ann

  • 18 Januari 2016 - 13:38

    Hilde:

    Wow An!! Fantastisch!! De ferhalen wiene al geweldich om te lézen, mar de foto's meitsje it inderdaad nog folle moaier! Prachtig!! Ik begjin wol te snappen dat Australië ferslavend is....

  • 18 Januari 2016 - 18:54

    Tante Anke:

    Hoi leave Anneke.

    Wat maak je toch prachtige dingen mee, en ook geweldig om een beetje mee te genieten, want je verslagen zijn prachtig, en zie ik het gewoon een beetje voor me net of ik er een beetje bij ben geweldig Anneke.
    Ik ben al weer benieuwd wat je nu weer allemaal gaat zien en ontdekken,

    Zie uit naar het volgende verslag, een hiele dikke kroep en tût fan my

  • 18 Januari 2016 - 21:25

    Heit:

    Hoi Leave Anneke

    Wat wiest efkes hearlik tichtby.
    Do hast ús wer in skofke by de hân naam en ús de wite strânnen en blauwe seeën fan Australie sjen litten.
    We seachen fisken swemmen en fielden it wite sân fan it strân súver tusken de teannen troch gliedsjen.
    We mochten efkes priuwe oan de djipte fan de see en genietsje fan alle moaie stjerren oan de himel.
    Do tinks da’st allinne de foto’s as extra dien hast, mar wa goed lêst, stiet der net neist, mar is in diel fan de reis, rûkt de geur en fielt de emoasje.
    Nim al it moaie dêr nog efkes goed yn dy op en lit ús der yn diele, want it haadstik Australie rint hast op syn ein.

  • 19 Januari 2016 - 21:54

    Hannah:

    Wauw An! Zo gaaf en wat een tempo heb je te pakken! Je doet gewoon in 2 weken waar ik 6 weken over deed: chick on a mission :-) Heerlijk om mee te lezen en daarbij ook terug te denken. Good on ya mate, enjoy!

  • 20 Januari 2016 - 15:22

    Manon:

    Lieve An!

    Wat een gave verhalen allemaal! Ik beleef het helemaal met je mee als ik het lees, fan-tas-tisch!!
    Ik kijk er al enorm naar uit om je met een paar weken te zien, dan ben ik zo benieuwd naar al je verhalen, foto's en belevenissen. En mijn vermoeden is, dat je misschien wel nooit meer terug komt. Zo mooi klinkt het allemaal!

    Tot heel snel!!

    Dikke kus Manon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Australië & Zuidoost Azië

.

Recente Reisverslagen:

01 April 2016

Home is where my heart is...

28 Maart 2016

Ann to the Rescue (Center)!

09 Maart 2016

Same Same, but Different...

26 Februari 2016

Hello Vietnam!

16 Februari 2016

Liefs uit Laos!
Anneke

Hi! Welkom op an81.waarbenjij.nu ! In december vertrek ik voor 3,5 maand naar Australië en Zuidoost Azië. Via deze pagina probeer ik jullie op de hoogte te houden van mijn belevenissen. Mocht je het leuk vinden mij te volgen, geef dit dan aan in het menu linksonder (klik op: 'meld je aan voor de mailinglijst') Je krijgt dan automatisch een bericht wanneer ik iets op deze pagina heb geplaatst. Ik kijk al uit naar jullie reacties! Liefs, Anneke

Actief sinds 04 Juli 2010
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 18735

Voorgaande reizen:

16 December 2015 - 31 Maart 2016

Australië & Zuidoost Azië

03 Juli 2015 - 10 Juli 2015

Corfu 2015

04 Maart 2015 - 08 Maart 2015

Marrakech 2015

09 Juli 2014 - 30 Juli 2014

Colombia 2014

02 April 2014 - 10 April 2014

Curacao - Bonaire - Aruba 2014

02 Oktober 2013 - 05 Oktober 2013

Stockholm 2013

17 Juli 2013 - 31 Juli 2013

Italie 2013

11 Mei 2013 - 18 Mei 2013

Ibiza 2013

22 December 2012 - 29 December 2012

Oostenrijk 2012

15 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

Mexico - Guatemala - Belize 2012

06 Mei 2012 - 13 Mei 2012

Jordanie 2012

01 Februari 2012 - 07 Februari 2012

Tanzania 2012

24 Juli 2011 - 12 Augustus 2011

Costa Rica 2011

15 Oktober 2010 - 23 Oktober 2010

New York 2010

10 Juli 2010 - 25 Juli 2010

Parga 2010

12 Maart 2010 - 19 Maart 2010

Dominicaanse Republiek 2010

06 Maart 2010 - 13 Maart 2010

Marokko 2009

30 April 2009 - 30 April 2009

Rome 2009

30 November 2008 - 30 November 2008

Westkust USA 2009

30 September 2008 - 30 September 2008

Lissabon 2008

30 November 2007 - 30 November 2007

Maleisie 2008

30 November 2006 - 30 November 2006

Indonesie 2007

26 Augustus 2006 - 09 September 2006

Alpen 2006

30 November 2001 - 30 November 2001

Thailand 2002

30 November 2000 - 30 November 2000

Tunesie 2001

31 Juli 2000 - 31 Augustus 2000

India 2000

30 November -0001 - 30 November -0001

Brazilie

30 November -0001 - 30 November -0001

Nederlandse Antillen

Landen bezocht: